http://ppsh.udpu.edu.ua/issue/feed Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи 2025-05-19T16:22:42+03:00 Комар Ольга Анатоліївна komar__olga@ukr.net Open Journal Systems <h2>Збірник внесено до<strong style="color: red;"> Категорії "Б"</strong> Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (спеціальності: 011, 012, 013, 014, 015, 016). Наказ МОН України від 28.12.2019 №1643.</h2> <p>Раніше збірник входив до Переліку наукових фахових видань України:</p> <ul> <li> <p>Наказ МОН України від 12.05.2015 № 528</p> </li> <li> <p>Наказ МОН України від 16.12.2009 № 1–05/6</p> </li> </ul> <p><strong>Засновник: </strong>Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Реєстрація суб'єкта у сфері медіа</strong> від 28.12.2023 № 1982. <strong>Ідентифікатор медіа:</strong> R30-02358.</p> <p><strong>Основна цільова аудиторія збірника: </strong>провідні вчені, професори, доктори та кандидати наук, доценти, докторанти, аспіранти, наукові співробітники.</p> <p><strong>Мови видання: </strong>українська та англійська.</p> <p><strong>Періодичність: </strong>двічі на рік.</p> <p>До наукового збірника входять оригінальні наукові статті теоретичного та експериментального характеру, у яких розкриваються актуальні проблеми підготовки вчителя до роботи у закладах вищої та середньої освіти; висвітлюються питання методики, дидактики, виховних аспектів підготовки педагогічних кадрів; розглядаються актуальні питання розвитку освіти в Україні та зарубіжжі; інноваційні підходи в освіті, нові інформаційні технології навчання; психологічні особливості формування творчої особистості вчителя й учня; досліджуються сторінки історії освіти.</p> <p><strong>У збірнику передбачені рубрики: </strong></p> <ul> <li>освіта сучасної України та зарубіжжя;</li> <li>сторінки історії освіти;</li> <li>підготовка вчителя до роботи у ЗСО та початковій школі зокрема;</li> <li>дидактика, методика;</li> <li>інноваційні підходи в освіті, нові інформаційні технології навчання;</li> <li>психологічні особливості формування творчої особистості вчителя й учня;</li> <li>виховна робота.</li> </ul> <p><strong>Збірник наукових праць "Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи" </strong>зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2706-6258" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></li> <li><a href="https://search.crossref.org/?q=2307-4922" target="_blank" rel="noopener">CrossRef;</a></li> <li><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=aZUbTdgAAAAJ" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></li> <li><a href="https://journals.indexcopernicus.com">Index Copernicus;</a></li> <li><a href="https://www.worldcat.org/" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></li> <li><a href="http://ppsh.udpu.edu.ua/index/index?searchInitial=%D0%9F&amp;sort=title" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=fullwebr&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=%D0%9672042" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua" target="_blank" rel="noopener">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></li> <li><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?type=all&amp;lookfor=%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8+%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97+%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8&amp;ling=1&amp;oaboost=1&amp;name=&amp;thes=&amp;refid=dcresen&amp;newsearch=1" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></li> </ul> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <p><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892" target="_blank" rel="noopener">20301, м. Умань, вул. Садова, 2</a></p> <p><a href="https://udpu.edu.ua/" target="_blank" rel="noopener">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. </a></p> <p>Тел.: 067-755-57-33 <a href="https://nauka.udpu.edu.ua/redvid/" target="_blank" rel="noopener">(Комар Ольга Анатоліївна).</a></p> <p>Email: <a href="https://nauka.udpu.edu.ua/redvid/">komar__olga@ukr.net</a></p> http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330159 СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ 2025-05-19T10:46:23+03:00 Віталій Лелека leleka9984@ukr.net <p>Стаття досліджує сучасні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання. Проаналізовано компетентнісний підхід, впровадження інноваційних технологій, інклюзивне навчання та міжнародний досвід. Висвітлено ключові аспекти вдосконалення <br>освітнього процесу для підготовки висококваліфікованих фахівців, здатних ефективно працювати в сучасних умовах. Перспективи подальших наукових досліджень охоплюють розробку інтегрованих освітніх програм, що забезпечують комплексний розвиток професійних компетентностей майбутніх фахівців з фізичного виховання.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330163 СИСТЕМА РОБОТИ З ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБОМ ІГОР-ГОЛОВОЛОМОК 2025-05-19T10:54:05+03:00 Людмила Загородня l.zagorodnya69@gmail.com Аліна Дмитренко alinadmutrenko1990@gmail.com <p>У статті висвітлено систему роботи з формування логіко-математичної компетентності в дітей старшого дошкільного віку засобом ігор-головоломок. Ураховуючи сучасні тенденції розвитку дошкільної освіти, автори обґрунтовують важливість упровадження ігор- головоломок в освітній процес закладу дошкільної освіти, які орієнтовані на розвиток <br>критичного мислення, креативності та математичних здібностей у дітей. <br>Запропоновано систему роботи, спрямовану на розвиток у вихованців умінь порівнювати, класифікувати, узагальнювати об’єкти, знаходити закономірності, аналізувати інформацію, орієнтуватися в просторі та оволодівати елементарними арифметичними діями. Особливу увагу приділено ігровим методам навчання, зокрема використанню логічних задач, <br>геометричних головоломок, числових ребусів та лабіринтів. У межах дослідження проведено педагогічний експеримент, що складався з трьох етапів: констатувального, формувального та контрольного.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330166 ІНТЕГРАЦІЯ ІНТЕРАКТИВНИХ СИСТЕМ У НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ 2025-05-19T11:03:51+03:00 Інна Єнг innayeung@gmail.com Наталія Компанець natali.kompanets2@gmail.com <p>У статті представлено теоретичне узагальнення осoбливoстей викoристання інтерактивних систем у навчанні інoземної мови професійного спрямування. Виокремлено аспект інтерактивнoсті в кoнтексті нoвoї парадигми oсвіти і її інфoрматизації. Авторами статті акцентовано увагу на важливості цифрової грамотності сучасного студентства та на <br>розробці викладачем моделі використання інструментарію сучасних педагогічних технологій, серед яких популярними є комп’ютерне й дистанційне навчання, а також навчання із залученням інтерактивних методик.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330172 ДИДАКТИЧНА ВЗАЄМОДІЯ У ЗМІСТІ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ ХІМІЇ, ФІЗИКИ ТА БІОЛОГІЇ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ 2025-05-19T11:19:46+03:00 Аттіло Ковач 19921999kovacsattila@gmail.com Оксана Козарь okozar68@gmail.com Магдалина Опачко magdaopachko@gmail.com <p>У статті проаналізовано особливості моделювання дидактичної взаємодії у змісті інтегрованого підходу з використанням інтерактивних технологій навчання «Ромашка Блума», <br>«Фішбоун», «Перевернутий клас». Мета дослідження полягала у визначенні ролі та особливостей дидактичної взаємодії у процесі інтегрованого навчання природничих дисциплін <br>та обґрунтуванні ефективності застосування інтерактивних технологій у підготовці здобувачів спеціальності «Середня освіта (Природничі науки)». <br>Доведено, що інтегроване навчання природничих наук сприяє формуванню цілісного уявлення про природні явища, розвитку критичного мислення та аналітичних навичок. Використання <br>інтерактивних методів навчання, зокрема «Ромашка Блума», «Фішбоун», «Перевернутий клас», сприяє активізації пізнавальної діяльності здобувачів, покращенню засвоєння матеріалу та розвитку soft skills (комунікація, співпраця, аргументація, робота в команді).</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330203 АНАЛІЗ РЕЙТИНГОВОГО ОЦІНЮВАННЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ СУХОПУТНИХ ВІЙСЬК: ВЕРЕСЕНЬ-ГРУДЕНЬ 2024 РОКУ 2025-05-19T14:21:21+03:00 Тарас Кравець taras-kravets@ukr.net Максим Бахмат bmv1979work@gmail.com Олег Рікунов rikunov317@ukr.net <p>У статті проаналізовано результати рейтингового оцінювання діяльності науково- педагогічних працівників Національної академії сухопутних військ за вересень-грудень 2024 року. Досліджено динаміку змін рейтингових показників, визначено ключові фактори впливу та обґрунтовано напрями вдосконалення системи оцінювання. Виявлено переваги та недоліки <br>методики, розглянуто перспективи автоматизації процесу. Запропоновано рекомендації для підвищення об’єктивності та прозорості рейтингової системи.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330206 ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТОЛІТТЯ 2025-05-19T14:43:12+03:00 Михайло Кошляк mykhailo.koshliak@gmail.com <p>У статті досліджено історико-педагогічні аспекти розвитку фізичної культури та спорту в Україні в другій половині ХХ століття. Встановлено, що у цей період в Україні спостерігався активний процес відродження, формування та розвитку фізичної культури та спорту. <br>Спостерігався активний процес відродження, формування та розвитку фізичної культури та спорту, який відображався в кількості побудованих спортивних об’єктів, завойованих медалях на різного рівня змаганнях, нагороджених титулами тощо.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330207 ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2025-05-19T14:50:45+03:00 Ярослава Машарова jasa31113@gmail.com Олена Шевчук shevchukolena.ukr@gmail.com <p>Статтю присвячено ряду актуальних питань щодо особливостей викладання української мови як іноземної у закладах вищої освіти. Вказані питання аналізуються у контексті модернізації національної освітньої галузі в останні роки. Зокрема визначаються основні компетентності викладача та досліджуються проблеми застосування ефективних інноваційних технологій при вивченні української мови як іноземної. До розгляду пропонується поняття «комунікативна професіограма» філолога, викладача української мови як іноземної, що визначає ряд професійно- педагогічних завдань для такого фахівця та основні характеристики його суб’єктивної готовності до вирішення цих завдань у процесі роботи з іноземними громадянами. <br>Досліджуються засоби вдосконалення організації самостійної роботи іноземних здобувачів вищої освіти. У контексті вдосоконалення усного мовлення розглядається метод затосування рольової гри як способу прояву креативних та когнітивних ресурсів студента та викладача-модератора.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330210 ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ 2025-05-19T15:03:45+03:00 Олена Буздуган lena.b1905@gmail.com <p>У статті актуалізується проблема професійної підготовки майбутнього вчителя; теоретично досліджено наукові підходи вчених до тлумачення ключових понять «підготовки», «професійна підготовка», «професійна підготовка майбутнього вчителя». Метою статті є теоретичний аналіз дефініції «професійна підготовка майбутнього вчителя», визначення її ключових характеристик та розкриття сутності даного поняття.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330212 ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИВЧЕННІ БІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН (ЗАГАЛЬНА БІОЛОГІЯ, ЦИТОЛОГІЯ, ГЕНЕТИКА, БІОЛОГІЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ) 2025-05-19T15:10:40+03:00 Сергій Скрипник skrypnyks2@gmail.com <p>У статті досліджуються особливості використання цифрових технологій у процесі вивчення біологічних дисциплін: загальної біології, цитології, генетики, біології індивідуального розвитку. Акцентовано увагу на перевагах застосування інтерактивних програм, віртуальних лабораторій, мультимедійного контенту та цифрових платформ для підвищення пізнавальної активності здобувачів освіти. Визначено педагогічні умови та методичні прийоми ефективного впровадження цифрового інструментарію в освітньому процесі.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330213 ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ДО РОЗВ’ЯЗУВАННЯ НЕСТАНДАРТНИХ ФІЗИЧНИХ ЗАДАЧ 2025-05-19T15:17:45+03:00 Сергій Терещук s.i.tereschuk@udpu.edu.ua Вішал Пансе vshl.panse@gmail.com Сергій Шаров segsharov@gmail.com <p>У статті розглянуто результати дослідження щодо підготовки майбутніх учителів фізики. Виявлено, що для успішного навчання майбутніх педагогів розв’язуванню нестандартних задач необхідно переорієнтувати зміст і освітній контент. Зокрема, акцент слід робити на методах і правилах розв’язання фізичних задач, тоді як засвоєння фізичних законів і теорій, хоча й залишається важливим, відіграє другорядну роль. Цей висновок підтверджено прикладами двох <br>методів розв’язання нестандартних фізичних задач, які викладаються студентам під час курсу «Практикум з розв’язування нестандартних фізичних задач». Запропоновані методи розв’язування нестандартних фізичних задач дозволяють не лише розкрити сутність фізичних законів, а й навчати здобувачів освіти ефективному їх використанню на практиці. Аналіз освітнього процесу свідчить, що ключовим є навчання методам і прийомам розв’язування задач, тоді як засвоєння теоретичного матеріалу може бути організоване у форматі самостійної роботи студентів або в межах змішаного навчання (наприклад, за моделлю «перевернутий клас»). Перспективними виглядають дослідження та впровадження технологій навчання, що враховують підхід, за якого опанування методів розв’язування задач певного типу передує вивченню теоретичного матеріалу, пов’язаного із цими задачами. При цьому важливо враховувати, що здобувачі вищої освіти повинні мати базові знання, які відповідають вимогам шкільної програми. <br>Запропонований підхід, за якого опанування методів розв’язування задач передує вивченню відповідного теоретичного матеріалу, є особливо актуальним у підготовці майбутніх вчителів фізики. Це дозволяє не лише формувати у студентів навички вирішення задач, але й розвивати їх здатність творчо використовувати сучасні технології навчання для викладання основ фундаментальних фізичних законів. <br>Для майбутніх вчителів фізики важливо забезпечити комплексну підготовку, яка включає як теоретичні знання, так і практичні навички їх застосування. Застосування описаного підходу може бути реалізоване в курсу «Практикум розв’язування нестандартних фізичних задач». На підставі проведених численних спостережень за освітнім процесом, нами було розроблено технологічну послідовність упровадження розробленого нами методу.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330218 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПОБУДОВИ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ТРАНСВЕРСАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ 2025-05-19T15:34:21+03:00 Марія Костолович kostolovychm@gmail.com <p>У статті розкрито теоретико-методологічні підходи до побудови системи формування трансверсальної компетентності у майбутнього вчителя географії. Розроблено педагогічну систему, яка спирається на системний, діяльнісний та компетентнісний підходи; включає змістово-організаційну, мотиваційно-регламентаційну, процесуально-формувальну, діагностично- коригуючу складові. Зазначаємо можливість взаємодоповнення системного, діяльнісного та <br>компетентнісного підходів, що визначається внутрішніми методологічними зв’язками між ними. Встановлено, що системний підхід дозволяє комплексно вивчити складні педагогічні явища та об᾿єкти, які створюються для продуктивного досягнення цілей освітнього процесу; діяльнісний підхід, розкриваючи шляхи підвищення ефективності діяльності суб᾿єктів у процесі функціонування педагогічної системи, сприяє досягненню вищого результату її реалізації; компетентнісний підхід є цілісною системою якостей фахівця, які він набуває у організованій діяльності.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330220 РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ РОБОТИ НАД ХОРОВОЮ ПАРТИТУРОЮ 2025-05-19T15:48:58+03:00 Ольга Козій olgakozii19@gmail.com Дмитро Балдинюк baldyniuk@gmail.com <p>У статті представлено результати дослідження теоретичного аналізу науково-методичної літератури в різних галузях щодо визначення поняття «критичне мислення», висвітлено сутність поняття. Детально описано один із методів розвитку критичного мислення – метод аналізу хорової партитури. <br>Зроблено висновок про значущість запропонованих методів розвитку критичного мислення, оскільки вони допомагають удосконалювати вміння ефективно працювати з інформацією, впевнено висловлювати власні думки, інтерпретувати хорові твори, готуючи здобувачів вищої освіти до майбутньої професійної діяльності.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330221 ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ 2025-05-19T15:58:07+03:00 Надія Ткачук nadia.tkachuk4@gmail.com Валентина Стельмах valia.stelmakh@vnu.edu.ua <p>У статті обґрунтовано методичні та практичні аспекти впровадження ігрових технологій у підготовку майбутніх учителів географії. Проаналізовано поняття «гра» та «ігрові технології» в педагогічному контексті. Визначено етапи формування готовності майбутніх учителів географії до застосування ігрових методик: від теоретичного вивчення до практичної розробки ігрових сценаріїв. Представлено досвід інтеграції ігрових елементів у компоненти фахової підготовки на рівні першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Підкреслено важливість гейміфікації освітнього процесу через цифрові технології та системний підхід до впровадження ігрових технологій у підготовці вчителів географії.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330224 УКРАЇНОЗНАВЧА СПАДЩИНА УМАНЩИНИ У ПРАЦЯХ ХРИСАНФА ЯЩУРЖИНСЬКОГО 2025-05-19T16:04:42+03:00 Наталія Сивачук denisyuksenia@ukr.net <p>У творчій спадщині Хр. Ящуржинського українознавство презентується у царині народної словесності, етнографії, історії, археології, культури, освіти, ментальності. Свою педагогічну діяльність вчений поєднував з наукою: був членом педагогічного відділення Історико-філологічного товариства при Новоросійському університеті, Одеських громадських організацій. Праці Хр. Ящуржинського є джерелом інформації з українознавства і в регіо- нальному, і в загальноукраїнському вимірах.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330225 ЛІНГВОСТИЛІСТИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА РОЗВИТКУ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА 2025-05-19T16:12:57+03:00 Інна Коломієць innaosvita5@ukr.net Валентина Коваль kovalv61@gmail.com <p>Стаття присвячена визначенню основоположних засад формування мовної особистості засобами лінгвостилістичного вдосконалення комунікативної компетентності майбутнього вчителя-філолога у ключі нових концепцій викладання у вищій школі. Розкривається потенційна функційно-стилістична спроможність засобів словотвору як інтегративних складників становлення культуромовної особистості професійно підготовленого вчителя української мови і літератури. Обґрунтовується ефективність і важливість роботи над шліфуванням його словотвірної досконалості.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/330227 ІНТЕГРАЦІЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ «ЗДАТНІСТЬ ПРИЙМАТИ ОБҐРУНТОВАНІ РІШЕННЯ» В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ У ГАЛУЗІ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ 2025-05-19T16:22:42+03:00 Наталія Дубова n.v.dubova@udpu.edu.ua Ірина Філімонова irunafilimonova@gmail.com <p>У статті акцентується увага на формуванні загальної компетентності «Здатність приймат обґрунтовані рішення», яка є однією з ключових в освітньому процесі підготовки майбутніх фахівців професійної освіти. Авторами обґрунтовано значення цієї компетентності для професійної діяльності, що передбачає розвиток аналітичного мислення, формування вмінь оцінювати ризики та приймати ефективні управлінські й технологічні рішення. Визначено роль цієї компетентності у підготовці конкурентоспроможних фахівців, окреслено педагогічні підходи та методи навчання, зокрема, використання інтерактивних технологій, проблемно- орієнтованого навчання, кейс-методів, проєктної діяльності.</p> 2025-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025