Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи http://ppsh.udpu.edu.ua/ <h2>Збірник внесено до<strong style="color: red;"> Категорії "Б"</strong> Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (спеціальності: 011, 012, 013, 014, 015, 016). Наказ МОН України від 28.12.2019 №1643.</h2> <p>Раніше збірник входив до Переліку наукових фахових видань України:</p> <ul> <li> <p>Наказ МОН України від 12.05.2015 № 528</p> </li> <li> <p>Наказ МОН України від 16.12.2009 № 1–05/6</p> </li> </ul> <p><strong>Засновник: </strong>Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Реєстрація суб'єкта у сфері медіа</strong> від 28.12.2023 № 1982. <strong>Ідентифікатор медіа:</strong> R30-02358.</p> <p><strong>Основна цільова аудиторія збірника: </strong>провідні вчені, професори, доктори та кандидати наук, доценти, докторанти, аспіранти, наукові співробітники.</p> <p><strong>Мови видання: </strong>українська, російська та англійська.</p> <p><strong>Періодичність: </strong>двічі на рік.</p> <p>До наукового збірника входять оригінальні наукові статті теоретичного та експериментального характеру, у яких розкриваються актуальні проблеми підготовки вчителя до роботи у закладах вищої та середньої освіти; висвітлюються питання методики, дидактики, виховних аспектів підготовки педагогічних кадрів; розглядаються актуальні питання розвитку освіти в Україні та зарубіжжі; інноваційні підходи в освіті, нові інформаційні технології навчання; психологічні особливості формування творчої особистості вчителя й учня; досліджуються сторінки історії освіти.</p> <p><strong>У збірнику передбачені рубрики: </strong></p> <ul> <li>освіта сучасної України та зарубіжжя;</li> <li>сторінки історії освіти;</li> <li>підготовка вчителя до роботи у ЗСО та початковій школі зокрема;</li> <li>дидактика, методика;</li> <li>інноваційні підходи в освіті, нові інформаційні технології навчання;</li> <li>психологічні особливості формування творчої особистості вчителя й учня;</li> <li>виховна робота.</li> </ul> <p><strong>Збірник наукових праць "Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи" </strong>зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2706-6258" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></li> <li><a href="https://search.crossref.org/?q=2307-4922" target="_blank" rel="noopener">CrossRef;</a></li> <li><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=aZUbTdgAAAAJ" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></li> <li><a href="https://journals.indexcopernicus.com">Index Copernicus;</a></li> <li><a href="https://www.worldcat.org/" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></li> <li><a href="http://ppsh.udpu.edu.ua/index/index?searchInitial=%D0%9F&amp;sort=title" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=fullwebr&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=%D0%9672042" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua" target="_blank" rel="noopener">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></li> <li><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?type=all&amp;lookfor=%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8+%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97+%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8&amp;ling=1&amp;oaboost=1&amp;name=&amp;thes=&amp;refid=dcresen&amp;newsearch=1" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></li> </ul> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <p><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892" target="_blank" rel="noopener">20300, м. Умань, вул. Садова, 2</a></p> <p><a href="https://udpu.edu.ua/" target="_blank" rel="noopener">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. </a></p> <p>Тел.: (04744) 4-02-81 <a href="https://nauka.udpu.edu.ua/redvid/" target="_blank" rel="noopener"> (Руденко Вікторія Миколаївна).</a></p> <p>Тел./факс: +38 (04744) 3-45-82</p> <p>Email: <a href="mailto:vrv.udpu@gmail.com">vrv.udpu@gmail.com</a></p> uk-UA vrv.udpu@gmail.com (Руденко Вікторія Миколаївна) di12071999@gmail.com (Гамандій Діана Олександрівна) Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 СУПРАСЕГМЕНТНІ ФОНЕТИЧНІ ОДИНИЦІ В ЛІНГВОДИДАКТИЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290563 <p>У публікації проаналізовано теоретичні основи дослідження та опанування майбутніми вчителями-словесниками супрасегментних фонетичних одиниць. З’ясовано взаємозв’язок <br>наголосової системи мови з інтонацією та просодією, вплив наголосу на функціонування компонентів мовленнєвого потоку – висоти звучання, гучності, темпу, тембру. Обґрунтовано, що одиниці супрасегментного мовного рівня в лінгводидактиці можуть вивчатися в структурі акцентологічного субрівня. Розроблено зміст кейсу «Супрасегментні фонетичні одиниці в методичній системі навчання фонетики майбутніх учителів української словесності», відкритого для критичного аналізу в межах інтерактивної технології – «Лінгводидактична студія».</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> супрасегментні одиниці фонетики; наголос; просодика; інтонація; акцентологічний субрівень; учитель-словесник; лінгвістичний кейс; «Лінгводидактичні студії».</p> Галина Кузнецова Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290563 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290564 <p>Стаття присвячена дослідженню впровадження змішаного навчання студентів закладів вищої освіти (ЗВО) в освітній процес. Проаналізовано проблеми використання інформаційнокомунікаційних технологій як засобу організації і здійснення освітнього процесу в умовах військових дій, досліджено досвід впровадження технологій змішаного навчання у освітній процес ЗВО. Розкрито як позитивний, так і негативний досвід організації змішаного навчання, виявлено ставлення студентів і викладачів до реалізованої організації змішаного та аудиторного навчання у ЗВО України.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> студенти; змішане навчання; технології змішаного навчання; дистанційне навчання; аудиторне навчання; спеціальність «Фізична культура і спорт»; фізичне виховання.</p> Тетяна Гулько, Ліна Рибалко Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290564 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ НІМЕЦЬКОМОВНОГО СОЦІАЛЬНОГО ДИСКУРСУ (НА МАТЕРІАЛІ ЛЕКСИКИ З HANDBUCH KNIGGE БІРГІТ АЛЬТХАУЗ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290565 <p>У статті обґрунтовано проблеми засвоєння лексики німецькомовного соціального дискурсу на заняттях у ЗВО. На підставі систематизації та узагальнення теоретичних надбань <br>встановлено основні способи засвоєння соціальної лексики: 1) використання достатньої кількості текстів; 2) вивчення зворотів та кліше; 3) можливість формування мовної компетенції комплексом вправ; 4) створення умов для самостійної роботи студентів; 5) робота зі словниками та довідниками.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> соціальний дискурс; складний іменник; стійкий зворот; влучне вживання; фонові знання; мовна компетенція; ситуація мовлення; менталітет.</p> Валерія Мусафір Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290565 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ АДАПТАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ ДО БОЙОВИХ УМОВ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290567 <p>В умовах активного протистояння Збройних Сил України діям російських військ проблема успішної психологічної адаптації військовослужбовців набула важливості й актуальності. Швидкість та ефективність адаптації особового складу впливатимуть на успішність виконання бойових завдань.<br>Розуміння психологічних чинників дає змогу визначати ефективні стратегії організації військової служби.<br>Подальші дослідження будуть присвячені вивченні здатності військовослужбовців адаптуватися до бойових умов розробленню рекомендацій щодо психологічного забезпечення виконання бойових завдань особовим складом.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> адаптація; психологічна адаптація; психологічна підготовка військовослужбовців; чинники адаптації; пристосування; стресогенність; психотравмувальні чинники; психологічна допомога.</p> Михайло Марущак Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290567 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ТЕАТРАЛІЗОВАНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290568 <p>У статті проаналізовано проблему використання театралізованої діяльності у процесі формування музичної культури майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти. Наголошено на значенні та впливі театралізованої діяльності на розвиток особистості дитини, а також на важливості підготовки студентів до забезпечення відповідного розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Висвітлено питання формування музичної культури майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти засобами різних форм та видів театралізованої діяльності. Основними формами організації цього процесу визначено лекційні, практичні та лабораторні заняття з певних дисциплін, а також позааудиторні форми театралізованої діяльності студентів.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> формування музичної культури; майбутні фахівці дошкільної і початкової освіти; театралізована діяльність; діти дошкільного та молодшого шкільного віку; форми організації роботи; професійна підготовка фахівців; види музичної діяльності; творчі міні-проєкти.</p> Лариса Пушкар, Ольга Лобова, Світлана Парфілова, Ольга Шаповалова Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290568 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНІЙ РОБОТІ З ДІТЬМИ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290571 <p>У статті розкрито можливості ігрових технологій у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення. Запропоновано систему корекційної роботи, що включає різноманітні методи та прийоми логоритмічного впливу на дітей молодшого дошкільного віку. Охарактеризовано етапи логоритмічного впливу, які співвіднесено з етапами логопедичної корекції. Використано засоби логопедичної ритміки для досягнення корекційно-розвивальних завдань навчання дітей молодшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Розкрито методику проведення заняття з логопедичної ритміки засобами комплексного корекційного впливу. Висвітлено взаємозв’язок змісту заняття з лексичною темою, завданнями логопедичної корекції в конкретній віковій групі, а також з програмними вимогами з музичного та фізичного виховання. Запропоновано проведення занять в три етапи: підготовчий, основний, заключний. Наведено приклад логоритмічного заняття.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> ігри; технології; корекційно-розвивальна робота; діти; молодший дошкільний вік; тяжкі порушення мовлення; недорозвинення мовлення; розвиток мовного спілкування.</p> Олена Чепка Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290571 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 СТИМУЛЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ КУЛІНАРНОГО ПРОФІЛЮ ЯК ЗАПОРУКА ЇХ КАР’ЄРНОГО ЗРОСТАННЯ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290572 <p>У статті представлено форми та засоби стимулювання професійного саморозвитку майбутніх фахівців професійної освіти кулінарного профілю, зокрема, обґрунтовано використання цифрових інструментів в освітньому процесі. Проаналізовано психологічні аспекти стимулювання, такі як мотивація, самооцінка та самодисципліна, які можуть впливати на готовність здобувачів вищої освіти до постійного самовдосконалення.<br>Акцентовано увагу на роль викладачів та їх педагогічного супроводу в стимулюванні професійного саморозвитку майбутніх фахівців професійної освіти.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> професійна освіта; харчові технології; професійний саморозвиток; самооцінка; цифрові інструменти; методи навчання; новітні технології; менторство.</p> Ірина Філімонова, Наталія Дубова Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290572 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 СИСТЕМА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290573 <p>У статті розкрито проблему корекційно-розвивального навчання математики учнів початкової школи з порушенням інтелектуального розвитку. Розкрито, що інклюзивні класи корекційно-розвивального навчання є однією з ефективних форм диференційованого навчання, яка дозволяє учням з порушенням інтелектуального розвитку забезпечити засвоєння основної програми школи і створює сприятливі можливості для їх розвитку. Проаналізовано методичні рекомендації до проведення уроків та вивчення окремих розділів і тем, зазначено особливості використання методів та прийомів їх навчання. Встановлено, що більшість рекомендацій орієнтовано лише на дітей із затримкою психічного розвитку, які не завжди ефективні для всіх учнів класів корекційно-розвивального навчання. Розроблено систему корекційно-розвивальної роботи з математики з учнями початкової школи, яка враховує стан знань, особливості засвоєння матеріалу учнями та посилює корекційно-розвивальний потенціал математики.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> інклюзивні класи; корекційно-розвивальне навчання; математика; учні початкової школи; неуспішність; пізнавальні процеси; розумова діяльність; порушення інтелектуального розвитку.</p> Валентина Білан Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290573 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 МЕТОДИ ТА СКЛАДОВІ СУЧАСНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВІЙНИ, ВИВЧЕННЯ ЇЇ ВПЛИВУ НА СВІДОМІСТЬ ТА ПОВЕДІНКУ ЛЮДЕЙ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290574 <p>У статті проаналізовано основні методи та складові інформаційної війни та її вплив на людей і суспільство. Розглянуто різноманітні аспекти інформаційної війни як одного з інтелектуальних видів протиборства. Досліджено форми, методи та складові інформаційних війн, їх вплив на свідомість та поведінку людей та суспільства. Автором звернуто увагу на настання нової стадії інформаційних війн, за яких інформаційне протиборство перестає бути засобом забезпечення бойових операцій та стає самостійним явищем, що потребує більш досконалого дослідження у цьому напрямку. Зроблено висновок, що в ХХІ столітті зростатимуть не тільки руйнівні можливості інформаційних війн, а й, як наслідок, вимоги до забезпечення інформаційної безпеки держави, свідомості суспільства та людини. Сучасність інформаційної війни потребує не тільки переосмислення, але і дослідження нових теорій, направлених на захист власного інформаційного простору.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> інформація; інформаційна війна; інформаційний вплив; інформаційна зброя; інформаційний простір; інформаційне протиборство; пропаганда; психологічний вплив; психологічна зброя; свідомість.</p> Андрій Пащенко Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290574 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ У ЗМІСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ЛІТЕРАТУРИ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290575 <p>У статті розкрито загальні алгоритми виявлення компетентнісного підходу у змісті навчальної літератури, під час організації освітнього процесу з вивчення технологій у Новій українській школі.<br>Здійснено стислий огляд питань компетентнісного навчання, окреслено поняття ключової компетентності з урахуванням теоретичних досліджень та з огляду на Державний стандарт базової середньої освіти. Визначено складники ключової компетентності та її відмінність від провідної для технологічної освітньої галузі. Запропоновано критерії для виявлення компетентнісного змісту у навчальній літературі з технологічної освіти.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> Нова українська школа; компетентнісний підхід; технології; технологічна освітня галузь; Державні стандарти базової середньої освіти; результати навчання; ключова компетентність; провідна компетентність; навчальний посібник; навчальна література.</p> Андрій Терещук Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290575 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 «КОМПЕТЕНТНІСТЬ У ЧАСІ» ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ У ЗАКЛАДАХ РІЗНОГО РІВНЯ АКРЕДИТАЦІЇ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290576 <p>У статті проаналізовано «компетентність у часі» як засіб розвитку професійного іміджу здобувачів освіти у закладах різного рівня акредитації. Серед характеристик «професійного іміджу» виділено «компетентність у часі», що дасть змогу майбутнім фахівцям соціономічних професій ефективно здійснювати професійну діяльність. Визначено «компетентність у часі», як наявність знань, умінь і навичок, досвіду в організації своїх часових ресурсів, адекватне сприйняття часової реальності. Розвиток професійного іміджу здобувачів освіти у закладах передвищої та вищої освіти відбуватиметься ефективніше за умови використання кейс-методу. Представлено орієнтовний сценарій організації заняття з розвитку «компетентності в часі» за кейс-методом.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> компетентність у часі; імідж; професійний імідж; кейс-метод; професійна підготовка; розвиток; здобувачі освіти; фахівці соціономічних професій; заклади фахової передвищої освіти; заклади вищої освіти.</p> Ольга Сорока, Костянтин Щербина Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290576 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ДИРИГЕНТСЬКО-ХОРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290578 <p>У статті висвітлено основні методи роботи майбутнього вчителя музичного мистецтва з навчальним хоровим колективом. Розкрито сутність поняття «методи диригентсько-хорової роботи». Описано навчальні методи оволодіння здобувачами вищої освіти диригентською технікою, методи диригентсько-хорової роботи з хоровим навчальним колективом, які доцільно застосовувати в освітньому процесі закладу освіти; розглянуто методичні прийоми роботи керівника хорового колективу щодо формування вокально-хорових навичок співаків хору.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> хорове диригування; техніка диригування; хоровий клас; диригент хору; хоровий колектив; методична система; методи диригентсько-хорової роботи; методичні прийоми.</p> Руслана Любар Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290578 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ МОБІЛЬНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ «БІОЛОГІЇ І ЕКОЛОГІЇ» У 10 КЛАСІ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290579 <p>У статті досліджуються можливості та особливості використання мобільного навчання в процесі вивчення предмету «Біологія і екологія» учнями 10-го класу. Враховуючи сучасні тенденції в освіті та широке використання мобільних пристроїв серед підлітків, стаття аналізує плюси і мінуси впровадження цих технологій на уроках природничих наук. Стаття розглядає, як мобільні пристрої можуть бути використані для збільшення мотивації учнів до вивчення предмету «Біологія і екологія» шляхом використання інтерактивних додатків, віртуальних лабораторій та відеоматеріалів. Також актуалізуються можливості використання мобільних пристроїв для індивідуалізації навчання та створення зручного середовища для самостійної роботи учнів.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> мобільне навчання (m-learning); мобільні технології; мобільні додатки; інтернет-середовище; освіта; технологія; «принеси свій власний пристрій»; застосунок; освітній процес; природничі науки.</p> Сергій Скрипник, Інна Федчук Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290579 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ЛОГІКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ЗМІСТУ ФІЗИЧНИХ ПОНЯТЬ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОЇ КАРТИНИ СВІТУ У ПРОФІЛЬНИХ КЛАСАХ З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ ФІЗИКИ http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290580 <p>У статті здійснено аналіз понять «маса», «маса спокою», «релятивістська маса» «енергія» та розглянуто їх змістове наповнення відповідно до сучасних наукових уявлень. Проведено аналіз вказаних понять у підручниках фізики та відповідність їх сучасним науковим теоріям ‒ спеціальної теорії відносності та квантової теорії. На підставі проведеного аналізу наукової літератури, показано, що згідно з формалізмом Мінковського маса є скалярною величиною, яка залежить від 4-вектора імпульсу, а тому не залежить від вибору системи відліку. Введення поняття релятивістської маси та функціонального звʼязку маси та швидкості є невиправданим. У методиці навчання фізики необхідно враховувати вказані особливості, оскільки у підручниках зустрічається неправильний або неточний виклад понять «маса спокою», «енергія спокою», «повна енергія» та звʼязок енергії спокою із швидкістю світла у вакуумі. Вказані поняття відіграють важливу роль при формуванні наукової картини світу в учнів ліцеїв.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> наукова картина світу; спеціальна теорія відносності; квантова теорія; маса; енергія; імпульс; маса спокою; енергія спокою; релятивістська маса.</p> Сергій Терещук Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290580 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ ВІЛЬНОГО ВИБОРУ «КУЛЬТУРА БЕЗПЕКИ» В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧА ОСВІТНЬОГО СТУПЕНЯ «МАГІСТР» http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290581 <p>У статті обґрунтовано необхідність вивчення дисципліни «Культура безпеки» здобувачами освітнього ступеня «магістр». Презентовано зміст навчальної дисципліни, її мету та компетентності, які формує дана дисципліна у сфері безпеки життєдіяльності. Представлено проблему формування культури безпеки у здобувачів другого рівня вищої освіти «магістр» для підвищення рівня готовності до ініціативності, відповідальності та навичок з превентивного і аварійного планування, управління заходами безпеки професійної діяльності, уміння приймати рішення у складних та непередбачених ситуаціях. Обґрунтовано доцільність впровадження дисципліни вільного вибору, яка спрямована на формування у здобувачів вищої освіти розуміння про необхідність дотримання та поліпшення умов праці з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу та міжнародного досвіду, а також зазначено нерозривну єдність успішної професійної діяльності з обов’язковим дотриманням усіх вимог безпеки праці у конкретній галузі.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> магістр; заклад вищої освіти; культура безпеки; освітній процес; компетентнісний підхід; дисципліна вільного вибору; охорона праці в галузі; здобувач освіти.</p> Лариса Сусло Авторське право (c) 2023 http://ppsh.udpu.edu.ua/article/view/290581 Tue, 31 Oct 2023 00:00:00 +0200