ДЕЯКІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2706-6258.2.2019.178467Ключові слова:
Освітня інклюзія, нормативно-правові акти, діти з особливими освітніми потребами, поліфундаментальний підхід, синергетичний підхід, категорія тріадності, інтеграція, інклюзивний процес гуманна педагогіка.Анотація
Співвідношення досвіду вітчизняної інклюзії з теоретико-методологічними засадами світової освітньої інтеграції та розробка власних методологічних основ є першим кроком до осмислення освітньої інклюзії в Україні.
У статті розкрито теоретичне осмислення інклюзивних процесів в освіті зарубіжними та українськими дослідниками, представлено деякі підходи до розвитку освітньої інклюзії, висвітлено питання про складнощі організації навчання дітей з ООП в загальноосвітніх закладах при відсутності інклюзивної культури, яка заснована на гуманітарно-культурологічному підході, визначено ціннісну значимість спільного навчання нормо-типових дітей та дітей з особливими освітніми потребами.
Посилання
Salamanska deklaratsiia i ramky dii v osviti osib z osoblyvymy potrebamy, pryiniatymy Vsesvitnioiu konferentsiieiu po osviti osib z osoblyvymy potrebamy: dostup i yakist (Salamanka, Ispaniia, 7–10 chervnia 1994 r.). URL: http://www.un.org/russian/documen/declarat/salamanka.pdf (data obrobky: 18.06.2012) [in Ukrainian].
Inkliuzyvne navchannia: pravo, pryntsypy, praktyka: metodychne kerivnytstvo. (2009). N. V. Borysova, S. A. Prushynskyi; M. Iu. Perfilieva (Ed.). Moskva: Volodymyr, OOO «Tranzyt-IKS» [in Ukrainian].
Nazarova, N. M. (2011). Do problemy rozrobky teoretychnykh i metodolohichnykh osnov navchalnoi intehratsii. Psykholohichna nauka y osvita, 3, 5–11 [in Ukrainian].
Suvorov, A. V. (2011). Inkliuzyvna osvita i osobystisna inkliuziia. Psykholohichna nauka y osvita, 3, 27–31 [in Ukrainian].
Shemanov, O. Yu., Popova, N. T. (2011). Inkliuziia v kulturolohichnii perspektyvi. Psykholohichna nauka i osvita, 1, 74–82 [in Ukrainian].
Corbet, J. (1999). Inkliuzyvna osvita ta shkilna kultura. Mizhnarodnyi zhurnal inkliuzyvnoho vykhovannia, Vol. 3, 1, 53–61. URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/136031199285183 (data zvernennia: 17.08.2013) [in Ukrainian].
Neuville Thomas, J. (2013). 40 yeas towards school inclusion in the us: lessonslearned and the promise of the future. Inkliuzyvna osvita: praktyka, doslidzhennia, metodolohiia. Moskva: Buky Vedi, 673–679 [in Ukrainian].
Alisiia Broderik, Heral Mekhta-Parekh, D. Kim Reid. Dyferentsiatsiia navchannia dlia studentiv-invalidiv v inkliuzyvnykh audytoriiakh. Dyferentsiatsiia instruktsii dlia uchniv z obmezhenymy mozhlyvostiamy zdorovia v inkliuzyvnykh klasakh. Teoriia v praktytsi, 44:3, 194–202. URL: http://dx.doi.org/ 10.1207/s15430421tip4403_3 (data zvernennia: 14.05.2013) [in Ukrainian].
Inkliuzyvne utvorennia yak pershyi etap shliakhu do vkliuchennia u suspilstvo. (2011). N. Ia. Semaho (Ed.) [y dr.]. Psykholohichna nauka i osvita, 1, 51–58 [in Ukrainian].
Vkliuchennia ditei z obmezhenymy mozhlyvostiamy zdorovia v prohramu dodatkovoi osvity. (2012). A. Iu. Shemanova (Ed.). Moskva: HBOU, Tsentr osvita 491 «Marino», Intstytut problem intehrovanoi (inkliuzyvnoi) osvity MHPPU [in Ukrainian].
Semaho, N. Ya. (2010). Inkliuziia yak nova osvitnia filosofiia i praktyka. Autyzm i porushennia rozvytku, 4, 1–9 [in Ukrainian].