КЛАСИФІКАЦІЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В АСПЕКТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛОГОПЕДА

Автор(и)

  • Світлана Цимбал-Слатвінська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0002-2732-5716

DOI:

https://doi.org/10.31499/2706-6258.2.2019.178478

Ключові слова:

Класифікація, дизонтогенез, діти з особливими освітніми потребами, діти з обмеженими можливостями, логопед.

Анотація

Охарактеризовано різні поняття, які стосуються дітей, що потребують спеціальної підтримки: «відхилення в розвитку», «психічний дизонтогенез», «діти з особливими потребами», «проблемна» дитина, «діти з проблемами розвитку», діти «групи ризику», «аномальні діти», «неповносправні діти», «діти з відхиленнями (вадами) в психофізичному розвитку», «діти з обмеженими можливостями здоров’я». Встановлено, що ці поняття є застарілими як сегрегаційні, що вказують на неповноцінність дитини, яка віддана в закриту, ізольовану систему спеціальної освіти, що значно обмежує її права. Розкрито, що у сучасному розумінні доречним є термін «діти з особливими освітніми потребами». Визначено, що категорія дітей з особливими освітніми потребами включає: дітей з вадами слуху, дітей з порушеннями зору, з порушеннями мовлення, інтелекту, дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, емоційно-вольової сфери, з затримкою психічного розвитку, зі складними недоліками розвитку, тяжкими порушеннями мовлення, із проблемами соціального змісту, обдарованих дітей. Розкрито, що в сучасних умовах інформатизації прослідковується новий вид мовленнєвих порушень ‒ цифрова залежність дітей.

Біографія автора

Світлана Цимбал-Слатвінська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Кандидат педагогічних наук, доцент.

Посилання

Aslaeva, R. G. (2011). Strategiya social’no-professional’noy podgotovki defektologov v pedagogicheskom vuze. Doctor’s thesis. Ufa [in Russian].

Vlasova, T. A., Pevzner, M. S. (1973). Uchitelyu o detyah s otkloneniyami v razvitii. Moscow: Prosveschenie [in Russian].

Vygotskiy, L. S. (1983). Sobranie cochineniy. (Vol. 1–6; Vol. 3: Problemy razvitiya psihiki). A. M. Matyushkina (Ed.). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Karpova, E. E. (2017). Teoreticheskiy analiz ponyatiya «tsifrovaya zavisimost’» v zarubezhnyh issledovaniyah. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina, 111–114 [in Russian].

Kulagin, Yu. A. (1969). Vospriyatie sredstv naglyadnosti uchaschimisya shkol slepyh. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Lapshin, V. A., Puzanov, B. P. (1990). Osnovy defektologii. Moskva: Prosveschenie [in Russian].

Lebedinskiy, V. V. (2006). Narusheniya psihicheskogo razvitiya v detskom vozraste. Moscow: Akademiya [in Russian].

Lipa, V. A. (2001). Osnovy korrekcionnoy pedagogiki. Donetsk: Lybid [in Russian].

Maller, A. R. (2006). Rebenok s ogranichennymi vozmozhnostyami: kniga dlya roditeley. Moscow: Pedagogika-Press [in Russian].

Semenovich, A. V. (2002). Neyropsihologicheskaya diagnostika i korrekciya v detskom vozraste. Moscow, Russia: Akademiya [in Russian].

Synov, V. M., Kobernyk, H. M. (1994). Osnovy defektolohii. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Shunjaeva, O. V. (2012). Profilaktika internet-zavisimosti u podrostkov. Formirovanie zdorov’esberegajushhego prostranstva v sovremennom obrazovatel’nom uchrezhdenii: proceedings of the Scientific and Practical Internet-conference. Tambov, 193–196 [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Цимбал-Слатвінська, С. (2019). КЛАСИФІКАЦІЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В АСПЕКТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛОГОПЕДА. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, (2), 163–171. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2.2019.178478

Номер

Розділ

Статті