ФОРМУВАННЯ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ТА МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(3).2020.204104Ключові слова:
Корекційно-розвивальне середовище, особливі освітні потреби, інклюзивне навчання, педагогічні умови, корекційна робота, діти дошкільного віку, діти молодшого шкільного віку, навчально-виховний комплекс.Анотація
У статті проаналізовано стан досліджуваної проблеми у педагогічній та методичній літературі. Уточнено зміст дефініцій «розвивальне середовище» та «корекційно-розвивальне середовище». Розглядаються особливості формування корекційно-розвивального середовища для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. Визначені структурні компоненти корекційно-розвивального середовища у закладах освіти.
Аналізуються педагогічні умови формування корекційно-розвивального середовища. Визначені та охарактеризовані ефективні умови проєктування корекційно-розвивального середовища для дошкільників та дітей молодшого шкільного віку в умовах інклюзивного навчання.
Посилання
Bazova prohrama rozvytku dytyny doshkilʹnoho viku «YA u Sviti» (2013). / nauk. ker. ta zah. red. O. L. Kononko. K.: Svitoch [in Ukrainian].
Bazovyy komponent doshkilʹnoyi osvity (2012). / Naukovyy kerivnyk: A. M. Bohush, diysnyy chlen NAPN Ukrayiny, prof., d-r ped. nauk; Avt. kol-v: A. M. Bohush, H. V. Byelyenʹka, O. L. Bohinich ta in. K. [in Ukrainian].
Kondratenko, S. V. (2013). Orhanizatsiya rozvyvalʹnoho seredovyshcha dlya formuvannya prostorovykh uyavlenʹ ta navychok prostorovoho oriyentuvannya u ditey z hlybokymy porushennyamy zoru. Dytyna iz sensornymy porushennyamy: rozvytok, navchannya. Vykhovannya. K.: Instytut spetsialʹnoyi pedahohiky NAPN Ukrayiny, issue 4, 116‒126 [in Ukrainian].
Korzh, T. M. (2012). Stvorennya rozvyvalʹnoho seredovyshcha v doshkilʹnomu navchalʹnomu zakladi. Informatsiyno-metodychnyy zbirnyk holovnoho upravlinnya osvity i nauky Kyyivsʹkoyi oblasnoyi derzhavnoyi administratsiyi ta Kyyivsʹkoho oblasnoho instytutu pislyadyplomnoyi osvity pedahohichnykh kadriv, 2(136), 75‒79 [in Ukrainian].
Lysenkova, I. (2018). Psykholohichna robota z rozvytku emotsiynoyi sfery ditey z porushennyamy rozumovykh funktsiy. Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby. Seriya: Psykholohiya, Issue 2, 85‒96 [in Ukrainian].
Malyshevsʹka, I. (2012). Orhanizatsiya korektsiyno-rozvyvalʹnoho seredovyshcha dlya doshkilʹnykiv z movlennyevymy porushennyamy. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Seriya: Filosofiya, pedahohika, psykholohiya, 94‒97 [in Ukrainian].
Nova ukrayinsʹka shkola. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].
Nova ukrayinsʹka shkola: poradnyk dlya vchytelya (2017). N. M. Bibik (Ed.). K.: TOV «Vydavnychyy dim «Pleyady» [in Ukrainian].
Pysarchuk, O. T. (2012). Osoblyvosti formuvannya osvitnʹo-rozvyvalʹnoho seredovyshcha doshkilʹnykh osvitnikh zakladiv. Naukovi zapysky Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Seriya: Pedahohika, 2, 44‒51 [in Ukrainian].
Psykholoho-pedahohichni umovy orhanizatsiyi rozvyvalʹnoho seredovyshcha v zakladakh osvity (2010). Materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf., m. Kherson, 6‒7 travnya 2010 r. Kherson [in Ukrainian].
Raven, Dzh. (2002). Kompetentnost' v sovremennom obshchestve. M.: Kogito-Tsentr [in Russian].
Sidanich, I. L. (2012). Osvitnye seredovyshche kompleksu «doshkilʹnyy navchalʹnyy zaklad ‒ zahalʹnoosvitniy navchalʹnyy zaklad I stupenya»: pedahohichnyy aspekt. Formuvannya innovatsiynoho prostoru doshkilʹnoyi osvity. N. V. Lyubchenko, O. A. Prokopenko, A. S. Vynohradova; YE. R. Chernyshovoyi (Ed.). K., Ch. 1, 23‒26 [in Ukrainian].
Tomich, L. (2010). Orhanizatsiya korektsiyno-rozvyvalʹnoho seredovyshcha dlya ditey z porushennyamy movlennya v umovakh doshkilʹnoho navchalʹnoho zakladu korektsiyno-rozvyvalʹnoyi spryamovanosti. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny. Seriya: Filosofiya, pedahohika, psykholohiya, 22‒28 [in Ukrainian].
Tuponogov, B. K. (1994). Korrektsionno-pedagogicheskaya rabota v sisteme obrazovaniya detey s narusheniyem umstvennogo i fizicheskogo razvitiya. Defektologiya, 4, 9‒14 [in Russian].
Khokhlina, O. P. (2004). Korektsiyno-rozvyvalʹna robota v spetsialʹnykh zakladakh osvity dlya ditey z porushennyamy psykhofizychnoho rozvytku: teoretychnyy aspekt problemy. Aktualʹni problemy navchannya ta vykhovannya lyudey z osoblyvymy potrebamy. K.: Universytet «Ukrayina» [in Ukrainian].
Shteyner, R. (2014). Dukhovnoye obnovleniye pedagogiki. Kaluga: Dukhovnoye poznaniye [in Russian].
Yasvin, V. A. (2001). Obrazovatel'naya sreda: ot modelirovaniya k proyektirovaniyu. M.: Smysl [in Russian].