ПЕДАГОГІЧНЕ ПРОЕКТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(4).2020.222896Ключові слова:
педагогічне проектування, трудове навчання, ключові й предметні компетентності, екологічний світогляд, екологічно-технологічне навчання, екологічний проект, природоохоронна діяльність, учні закладів загальної середньої освіти.Анотація
У статті йдеться про проблему формування екологічної культури особистості. Метою статті є обґрунтування організації проектної екологічно-технологічної діяльності учнів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО). Розглядається двобічний процес формування екологічно-технологічних компетентностей учнів ЗЗСО в навчанні й природоохоронній діяльності. Встановлено, що проектна діяльність забезпечує: узагальнення та систематизацію змісту й компонентів екологічного навчання; формування цілісної системи знань й екологічного світогляду учнів ЗЗСО.Посилання
Hlukhaniuk, V. M. (2008). Aspekty ekolohichnoho vykhovannia shkoliariv na zaniattiakh trudovoho navchannia. [Aspects of ecological education of schoolchildren in employment training]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta informatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy ‒ Modern information technologies and information methods of training in the training of specialists]. Vinnytsia, 18, 75–79. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/ cgiirbis_64.exe? [in Ukrainian].
Zyl, I. P. (2006). Psykholoho-pedahohichni aspekty formuvannia ekolohichnoi svidomosti uchniv osnovnoi shkoly. [Psychological and pedagogical aspects of formation of ecological consciousness of primary school students]. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity ‒ Updating the content, forms and methods of education and training in educational institutions]. Rivne, Issue 35, 141–144 [in Ukrainian].
Lovochkina, A. M. (2004). Osnovy ekolohichnoi psykholohii. [Fundamentals of Environmental Psychology]. Kyiv URL: http://maup.com.ua/assets/files/lib/book/nw30.pdf [in Ukrainian].
Mozharovska, T. V. (2014). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia ta rozvytku ekolohichnoi osobystosti zasobamy ekolohichnoi osvity. [Psychological features of formation and development of environmental personality by means of environmental education]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. BUDAPEST, IІ(14), Issue 27, 95–98 [in Ukrainian].
Manankova, O. P. (2006). Formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnoho pedahoha. [Formation of ecological culture of the future teacher]. Naukovi zapysky VDPU imeni M. Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. [Proceedings]. Vinnytsia, 17, 103–106 [in Ukrainian].
Pavlenko, I. G. (2008). Organizatsiya tvorcheskoy aktivnosti studentov v protsesse formirovaniya ekologicheskoy kulturyi. [Organization of students' creative activity in the process of environmental culture formation]. Naukovi pratsi Donetskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia. [Scientific works]. Donetsk, 132–135. URL: http://ea.donntu.edu.ua/bitstream [in Russian].
Palyvoda, M. H. (2009) Ekolohichna osvita yak skladova dukhovno-moralnoho vykhovannia. Novi tekhnolohii navchannia. [Environmental education as a component of spiritual and moral education]. Dukhovno moralne vykhovannia i profesionalizm osobystosti v suchasnykh umovakh ‒ New learning technologies]. Kyiv-Vinnytsia, Issue 58, ch. 2, 177–178 [in Ukrainian].
Pustovit, H. P. (2018) Kompetentnisnyi pidkhid yak tsinnisnyi konstrukt osvity osobystosti v zakladakh pozashkilnoi osvity. [Competency approach as a value construct of personality education in extracurricular institutions]. Innovatyka u vykhovanni ‒ Innovation in education]. Kyiv, issue 8, 82–96. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2018_8_9 [in Ukrainian].
Tsyna, A. Yu. (2014). Vykhidni zasady obhruntuvannia i zastosuvania vykhidnykh pryntsypiv pryrodovidpovidnosti, kulturovidpovidnosti ta tvorchosti v tekhnolohichnii osviti. [Initial principles of justification and application of the original principles of nature, culture and creativity in technological education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta informatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy ‒ Modern information technologies and information methods of training in the training of specialists]. Vinnytsia, issue 40, 421–425. URL: https://www.vspu.edu.ua/science/art/a156.pdf [in Ukrainian].
Shymkova, I. V., Tsvilyk, S. D., Harkushevskyi, V. S. (2019). Modernizatsiia profesiinoi i tekhnolohichnoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv u konteksti rozvytku STEAM-osvity [Modernization of professional and technology training for intending teachers in the context of STEM-education development]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia ‒ Problems of Modern Teacher Training, 1(19), 152–159 [in Ukrainian].
Yurchenko L. I. (2009). Ekolohichni tsinnosti v strukturi ekolohichnoi svidomosti y ekolohichnoi struktury. [Ecological values in the structure of ecological consciousness and ecological structuren]. Multyversum. Filosofskyi almanakh ‒ Philosophical almanac]. Kyiv, Issue 78, 229–237. URL: http://dspace. nbuv.gov.ua/handle/123456789/77330 [in Ukrainian].