ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ У ФОРМУВАННІ ЦІЛІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ ПРИРОДИ СТАРШИМИ ДОШКІЛЬНИКАМИ ТА МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(4).2020.222908Ключові слова:
наступність, заклад дошкільної освіти, початкова ланка освіти, діти дошкільного віку, діти молодшого шкільного віку, цілісне сприйняття природи, природа, формування, цілісний розвиток.Анотація
У статті розкрито особливості врахування наступності у формуванні цілісного сприйняття природи між старшими дошкільниками та молодшими школярами. Метою статті є аналіз теоретико-методичних засад забезпечення наступності під час сприйняття природи у дошкільній та початковій освітніх ланках. Визначено та проаналізовано основні детермінанти дослідження. Уточнено поняття «наступність», «цілісне сприйняття природи», розглянуто теоретико-методологічні засади формування цілісного сприйняття природи. З’ясовано особливості педагогічної діяльності вихователя в умовах сучасного закладу дошкільної освіти та вчителя сучасної початкової школи; підкреслено, що ефективність наступності у формуванні цілісного сприйняття природи зумовлена збереженням провідних напрямів розвитку дітей, що сприятиме поступовому переходу від гри до процесу навчання як до нового виду діяльності.Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity. (2012). Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. Spetsvypusk. 1–29 [in Ukrainian].
Bedina, K., Pisna, V. (2002). Pryroda – okrasa i chynnyk zhyttia. Doshkilne vykhovannia, 5, 29 [in Ukrainian].
Bohush, A. M., Kychuk, N. V. (1996). Do postanovky problemy spadkoiemnosti formuvannia v ditei 6‒7 rokiv zahalnonavchalnykh umin. Materialy Chetvertykh Kostiukivskykh chytan (25 veresnia 1996 r.). (Vols. 1‒3); Vol. 1. Kyiv: Vydavnytstvo DOK, 83‒87 [in Ukrainian].
Bohush, A. M. (1999). Movlennievyi rozvytok ditei: sutnist ta shliakhy realizatsii. Doshkilne vykhovannia, 6, 3–5 [in Ukrainian].
Vashulenko, O. (2007). Dydaktychne zabezpechennya nastupnosti. URL: https://osvita.ua/school/ method/674/ [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Hupaliuk, I., Holiuk, O. A. Aktualni problemy nastupnosti doshkilnoi i pochatkovoi osvity. URL:https://conference.pu.if.ua/forum/files/30112017/6/gyp.pdf [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018 r. № 87 / Kabinet Ministriv Ukrainy. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti [in Ukrainian].
Dodatok do lysta MON Ukrainy vid 19.04.2018 № 1/9-249 Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo zabezpechennia nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity. URL: https://nus.org.ua/news/mon-rozrobylo-rekomendatsiyi-shhodo-nastupnosti-doshkilnoyi-ta-pochatkovoyi-osvity [in Ukrainian].
Zabezpechennia nastupnosti mizh doshkilnoiu ta pochatkovoiu osvitoiu. URL: https://www.pedrada.com.ua [in Ukrainian].
Zabezpechennya procesu nastupnosti zakladu doshkilnoyi osvity – pochatkovoyi shkoly v umovax reformuvannya osvity. (2018). URL: http://soippo.edu.ua/images/ [in Ukrainian].
Zaporozhets, O. V. (1967). Psykholohiia. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].
Intehrovanyi kurs «Ia doslidzhuiu svit». URL: https://edera.gitbook.io/glossary/metodiki-vikladannya-u-1-klasi/world [in Ukrainian].
Kovalchuk, H. M., Kovalchuk, H. O. (1999). Vykhovannia ekolohichnoi svidomosti. Pochatkova shkola, 10, 17–19 [in Ukrainian].
Kovshar, O. V. (2015).Teoretyko-metodychni zasady organizaciyi peredshkilnoyi osvity. Kryvyj Rig: Vyd. R. A. Kozlov. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/0564/618/1 [in Ukrainian].
Kodenecz, O. Innovacijni modeli pobudovy kompetentisno zoriyentovanogo osvitnogo procesu v doshkil`nomu navchalnomu zakladі. URL: https://dnz.ucoz.net/ [in Ukrainian].
Mantula, T. I. (2007). Nastupnist u formuvanni tsilisnoho spryiniattia pryrody mizh doshkilnoiu ta pochatkovoiu lankamy osvity. Candidate’s thesis. Kirovohrad [in Ukrainian].
Nastupnist u formuvanni tsilisnoho spryiniattia pryrody mizh doshkilnoiu ta pochatkovoiu lankamy osvity. URL: https://revolution.allbest.ru/pedagogics/00657866_1.html [in Ukrainian].
Nova ukrayinska shkola: poradnyk dlya vchytelya. (2018). N. M. Bibik (Ed.). Kyyiv: Litera LTD. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/ [in Ukrainian].
NUSh: Typova osvitnia prohrama dlia ZZSO, rozroblena pid kerivnytstvom O. Ya. Savchenko, vid 22 liutoho, 2018 r. URL: http://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407 [in Ukrainian].
Preemstvennost mezhdu doshkolnum y nachalnum obrazovanyem v uslovyah vvedenya novuh obrazovatelnuh standartov. URL: https://nsportal.ru/detskiy-sad/upravlenie-dou/2015/11/07/preemst vennost-mezhdu-doshkolnym-i-nachalnym-obrazovaniem-v [in Ukrainian].
Problemy nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi shkilnoi osvity ta shliakhy yikh vyrishennia. URL: https://stud.com.ua/17866/pedagogika/problemi_nastupnosti_doshkilnoyi_pochatkovoyi_shkilnoyi_osviti_shlyahi_virishennya [in Ukrainian].
Strunnikova, D. I. (2000). Nastupnist v oznaiomlenni z pryrodoiu ditei 6 i 7 rokiv (v umovakh diialnosti navchalno-vykhovnoho kompleksu «shkola-dytiachyi sadok»). Candidate’s thesis. Kirovohrad [in Ukrainian].
Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy. (2002). V. S. Kalashnyk (Ed.). Kharkiv [in Ukrainian].
Trofimov, Yu. L. (Ed.). (2001). Psykholohiia. Kyiv [in Ukrainian].
Filosofiia. (2003). I. F. Nadolnij (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].
Filosofskyi slovnyk. (1986). V. I. Shynkaruka (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].