ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(8).2022.268073Анотація
Метою статті є висвітлення теоретичних аспектів проблеми організації навчальної
дослідницької діяльності учнів у початковій школі. Актуальність дослідження визначена:
соціальним замовленням на творчу та самостійну особистість; потребою сучасної школи в
розробці педагогічної технології розвитку вмінь дослідницької діяльності у молодших школярів;
необхідністю збагачення практики організації дослідницької діяльності учнів у початковій
школі. Проаналізовано різні аспекти організації навчальної дослідницької діяльності школярів у
психолого-педагогічній літературі та виявлено суперечність між гуманістичною цінністю
дослідницької діяльності згідно з віком молодших школярів та недостатньою розробленістю в
педагогічній теорії і практиці умов та технології для її практичного застосування в освітньому
процесі початкової школи. Схарактеризовано поняття «дослідження», «наукове дослідження»,
«навчальне дослідження», «дослідницька діяльність учнів», «навчальна дослідницька діяльність».
Розглянуто особливості наукової дослідницької та навчальної дослідницької діяльності,
проаналізовано їхню схожість і відмінність. Під поняттям «навчальна дослідницька діяльність
учнів» розуміємо діяльність дітей під керівництвом педагога, пов’язана з вирішенням творчої,
дослідницької задачі із заздалегідь відомим рішенням і передбачає наявність основних етапів,
характерних для наукового дослідження: постановку проблеми, вивчення теорії, що присвячена цій проблематиці, опановування методики дослідження, збір матеріалу, його аналіз і
узагальнення, власні висновки. Намічено шляхи подальшого розвитку проблеми формування
організації навчальної дослідницької діяльності учнів у початковій школі.
Ключові слова: учні початкової школи; діяльність; дослідницька діяльність учнів; навчальне
дослідження; наукове дослідження; творча діяльність; навчально-дослідна діяльність учнів;
організація дослідної діяльності.