МУЛЬТИКУЛЬТУРНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • Любов Байдюк Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини , Україна https://orcid.org/0000-0002-0341-3797
  • Юлія Котелянець Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка , Україна https://orcid.org/0000-0003-3932-1824

DOI:

https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(14).2025.346692

Ключові слова:

мультикультурність, соціальна компетентність, освітнє середовище, культурний діалог, толерантність, інтеркультуралізм, емпатія, педагогічні умови, соціалізація, громадянська освіта

Анотація

У статті розглянуто сутність і значення мультикультурного середовища закладу освіти як чинника формування соціальної компетентності учнівської молоді. Проаналізовано сучасні наукові підходи до визначення понять «мультикультурність», «соціальна компетентність», «освітнє середовище». Визначено взаємозв’язок між культурною різноманітністю освітнього простору та розвитком здатності учнів до ефективної міжкультурної взаємодії, толерантності, емпатії й соціальної активності. Описано педагогічні умови створення мультикультурного середовища, що сприяє розвитку соціальної компетентності: інтеграція цінностей культурного діалогу в освітній процес, застосування проєктних технологій, реалізація програм громадянської освіти, формування емпатійного клімату в шкільному колективі. Результати дослідження підтверджують, що мультикультурне середовище виступає потужним інструментом соціалізації особистості, підвищення її здатності до конструктивного спілкування і прийняття культурного різноманіття.

Біографії авторів

Любов Байдюк, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор філософії, старший викладач кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі

Юлія Котелянець, Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-25

Як цитувати

Байдюк, Л. ., & Котелянець, Ю. (2025). МУЛЬТИКУЛЬТУРНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, (2(14), 22–29. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(14).2025.346692

Номер

Розділ

Статті