ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ ШКОЛЯРА – ОСНОВА СУЧАСНОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Оксана Браславська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0003-0852-686X
  • Світлана Грабовська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0002-5741-0786

DOI:

https://doi.org/10.31499/2706-6258.1.2019.178109

Ключові слова:

Дослідницька робота, школярі, дослідницькі вміння, природнича освіта, географія, біологія, соціально-культурний розвиток, мета навчання.

Анотація

У статті розглядаються питання формування дослідницьких умінь школярів під час вивчення ними географії і біології. Метою роботи є розкриття сучасних форм дослідницької діяльності учнів на основі вивчення й впровадження різних підходів до визначення цілей навчання. Розв’язання поставленої мети стало можливим за допомогою таких методів як спостереження, аналіз наукових джерел із порушеної проблеми, що дало змогу уточнити сутність поняття «дослідницькі вміння», «дослідницькі завдання» та способи їх складання і розв’язку. Охарактеризовано специфіку соціально-культурного розвитку учнів під час виконання ними завдань дослідницького характеру. Встановлено ефективність розробки елективних курсів і курсів за вибором з географії і біології для школярів старших класів. Основні результати роботи засвідчують потребу інтенсифікації підходів до організації дослідницької діяльності школярів.

Біографії авторів

Оксана Браславська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри географії та методики її навчання.

Світлана Грабовська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Кандидат біологічних наук, доцент кафедри біології та методики її навчання.

Посилання

Vishnikina, L. P. (2017). Kompetentnisne navchannia heohrafii v osnovniI shkoli. Poltava: ASMI [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart biolohichnoi osvity i navchalni plany. URL: http://npu.edu.ua/!e-book/book/html/D/ipgoe_ktmn_Moroz%20I.V.%20Zagalna%20metodyka%20navchannya%20biologii/290.html [in Ukrainian].

Derzhavni standarty. Zahalna serednia osvita. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D. (2013). Psykholohiia uchinnia liudyny: henetyko-modeliuiuchyi pidkhid. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Navchalna prohrama z heohrafii (riven’ standartu) dlia 10–11 klasiv zahalnoosvitnikh shkil, zatverdzhena Nakazom Ministerstva osvity i nauky № 1407 vid 23 zhovtnia 2017 roku. URL: https://osvita. ua/school/program/program-10-11/58909/ [in Ukrainian].

Povidaichyk, O. S., Povidaichyk, M. M. (2017). Osnovni pidkhody do naukovo-doslidnytskoi roboty studentiv. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: “Pedahohika. Sotsialna robota”. Uzhhorod, issue 1(40), 216–218 [in Ukrainian].

Pokas, L. (2012). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti v uchniv na urokakh heohrafii. Heohrafiia ta ekonomika v suchasnii shkoli. Kyiv, issue 11–12, 4–7 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi zahalnoi serednioii osvity: Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 23 lystopada 2011 r. № 1392. Redaktsiia vid 21.08.2013, № 538-2013-p. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF [in Ukrainian].

Topuzov, O. M., Samoilenko, V. M., Vishnikina, L. P. (2012). Zahalna metodyka navchannia heohrafii: pidruchnyk. Kyiv: Kartohrafiia [in Ukrainian].

Shashenkova, E. A. (2010). Issledovatel’skaja dejatel’nost’: serija Slovari. Moskva: Perspektiva [in Russian].

Yahenska, H. V. (2005). Robota z obdarovanymy uchniamy. Biolohichni turniry. Kharkiv: “Osnova” [in Ukrainian].

Yahenska, H. V. (2006). Spivpratsia vchytelia i uchniv u protsesi naukovo-doslidnytskoi roboty yak shliakh do samorozvytku osobystosti. Oriientatsiia na osobystist. Lutsk, 342–343 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-03

Як цитувати

Браславська, О., & Грабовська, С. (2021). ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ ШКОЛЯРА – ОСНОВА СУЧАСНОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, (1), 19–26. https://doi.org/10.31499/2706-6258.1.2019.178109

Номер

Розділ

Статті