ХУДОЖНЄ ПІЗНАННЯ ТА ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ОСОБИСТОСТІ: ТОЧКИ ПЕРЕТИНУ В КОНТЕКСТІ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(3).2020.204295

Ключові слова:

Мистецька освіта, мистецтво, художнє пізнання, мистецька цінність, особистісна художня цінність, емоційна сфера, емоційний інтелект, мистецька діяльність.

Анотація

Проаналізовано зв’язок «художнє пізнання – художні цінності – емоційний інтелект». Художнє пізнання подано як перманентний процес, охоплює прийняття емоційних імпульсів твору як об’єктивної цінності, художню емпатію, рефлексію, саморефлексію вражень, що уможливлює утворення особистісної цінності. Здійснено проекцію художнього пізнання на емоційний інтелект. Показано, що спільні позиції базуються на емоційних навичках, які екстраполюються на входження реципієнта в емоційний світ твору та його осмислення.

Біографія автора

Оксана Комаровська, Інститут проблем виховання НАПН України.

Доктор педагогічних наук, завідувач лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти.

Посилання

Bekh, I. D. (2017). Komponentna model skhodzhennia zrostaiuchoiosobystosti do dukhovnykh tsinnostei. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, Vol. 21(1), 6‒20 [in Ukrainian].

Bredberry, T., Grivz, D. (2017). Emotsionalnyi intellekt 2.0. Moscow: Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].

Gardner, G. (2007). Struktura razuma. Teoriia mnozhestvennogo intellekta. Moscow ‒ St. Petersburg. ‒ K. Izd. Dom Vliams [in Russian].

Goulman, D. (1995). Emotsiinyi intelekt. Knyzhka, yaka zminiuie uiavlennia pro te, shcho oznachaie buty rozumnym. Vyd-vo Vivat [in Ukrainian].

Zhuravlova, L. P., Shpak, M. M. (2015). Empatiia yak psykholohichnyi mekhanizm rozvytku mizhosobystisnoho emotsiinoho intelektu. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 3(25), 85–88 [in Ukrainian].

Karuzo, D. R., Salovei, P. (2016). Emotsiinyi intelekt kerivnyka. Yak rozvyvaty y vykorystovuvaty 4 bazovi navychky emotsiinoho liderstva. Kyiv: Sammit-Knyha [in Ukrainian].

Komarovska, O. A. (2018). Mystetski dosiahnennia uchniv: shcho i yak otsiniuiemo? Mystetstvota Osvita, 4, 2–7 [in Ukainian].

Komarovska, O. A. (2018). Khudozhno-intonatsiinyi prostir zhyttia yak dzherelo tsinnostei pidrostaiuchoi osobystosti. Topical issues of education Lisbon, Portugal: Pegasus Publishing, 260‒280 [in Ukrainian].

Komarovska, O. A. (2019). Tsinnisny i kontekst mystetskoi osvity. Topical issues of pedagogy. Roma, Italia, EdizioniMagi, 131−155 [in Ukrainian].

Liusin, D. V. (2004). Sovremennie predstavleniia ob emotsionalnom intellekte. D. V. Liusin, D. V. Ushakov (Eds.). Sotsialnyi intellekt: teoriia, izmerenie, issledovaniia. Moscow: In-tutpsykhol. RAN, 29–36 [in Russian].

Nosenko, E. L. (2004). Emotsiinyi intelekt yak sotsialno znachushcha intehralna vlastyvist. Psykholohiia i Suspilstvo, 4, 95–109 [in Ukrainian].

Oleksiuk, O. M. (2017). Vospitatelnyi potentsial transtsendentnykh dukhovnykh tsennostei v sfere muzykalnogo iskusstva. Mystetstvo ta Osvita, 1, 2–7 [in Russian].

Stanislavska, K. I. (2016). Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].

Tiahlo, K. (2013). Sotsiolohichni doslidzhennia suchasnoho ukrainskoho mystetstva. Sproba vyiavlennia molodizhnoho trendu. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, Vol. 8. Kyiv: Feniks, 266–269 [in Ukrainian].

Shevchenko, H. P. (2012). Problemy dukhovnosti liudyny ХХI stolittia. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 5(52), 241–250 [in Ukrainian].

Mayer, J. D., Salovey, P. (1993). The Intelligence of emotional intelligence. Intelligence, Vol. 17, 4, 433–442.

Thorndike, E. L. (1920). Intelligence and itsuse. Harper’s Magazine, 140, 227–235.

##submission.downloads##

Як цитувати

Комаровська, О. (2020). ХУДОЖНЄ ПІЗНАННЯ ТА ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ОСОБИСТОСТІ: ТОЧКИ ПЕРЕТИНУ В КОНТЕКСТІ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, (1(3), 71–78. https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(3).2020.204295

Номер

Розділ

Статті